Uppgradering i Mongoliet

MAF eller som det heter i Mongoliet ”Blue Sky Aviation” är i stort sett ensamma om att erbjuda hjälpflyg i landet. Martin Ekholm som besökte landet nu i februari fick verkligen träffa på vintersäsongen. Inte så mycket snö men desto mer minusgrader på termometern.

– När jag landade i huvudstaden Ulan Bator visade termometern på minus 36 grader, hyfsat hanterbart när det inte blåser, berättar Martin.

Martins uppgift var att starta uppgraderingen av den Cessna Caravan som är till stor hjälp i olika uppdrag.

– Jag kallades in på kort varsel då teamet där saknade den person som likt mig varit med om flera uppgraderingar tidigare. Ganska snart var jag igång med att lossa instrument i cockpit där jag också klippte av kablaget och ersatte det med helt nya kablar och nya digitala instrument. Det gick enligt planen vilket betyder att den som anslöt efter mig kunde gå vidare med fastmontering och slutkontroll.

 

Under sina knappa två veckor på basen träffade Martin både personal och de som anlitar Blue Sky Aviation.

– Det berättas om att det är väldigt enkelt att ex installera en ny landningsbana. I stora drag går det till så att man åker med bil till den plats man vill utse som landningsbana. Letar rätt på några halvstora stenar som målas vita och stämmer av koordinaterna på gps:en.

Nästa steg är att boka en tid med en inspektör, med vilken man åker över området några gånger, landar och vips är en ny landningsbana inritad. Det behövs inga skrapningar av marken, stora områden är helt jämna bestående av gräsbeklädd hårt packat grus.

 

Hjälpflyget behövs i Mongoliet som till ytan är tio procent större än Alaska. Martin berättar att uppgraderingen av planet passade bra tidsmässigt då verksamheten är väldigt styrd efter säsongen.

– I stort står planet på marken från 1 dec-1 mars. All övrig tid är det full verksamhet där både kyrkor och hjälporganisationer bokar upp sina resor in i landet. Man berättade att resorna ofta innebär övernattningar p g a avstånden. Värdefull tid som sparas in i jämförelse med att använda bilen.

Martin Ekholm fullt sysselsatt med att byta ut gamla kablar och instrument mot nya.

Närbild över allt kablage.

© 2019 MAF Sweden

 
 
G
M
T
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Talfunktionen är begränsad till 200 tecken
 
[removed]
 
Alternativ : Historia : Feedback : Donate Stänga