Kan MAF:s hjälpflyg vara något för FFK att ta lärdom från?

 

 

På uppdrag av styrelsen inom FFK (frivilliga flygkåren) har Stefan Nieminen och Fredrik Wengelin gjort ett tvådagars studiebesök hos MAF Kenya för att ta del av deras arbete.

 

 – Vi flyger mycket inom Sveriges gränser på uppdrag från olika myndigheter ex brandflyg, havsövervakning, eftersök med mera. Men uppdraget vi fått innebar att undersöka möjligheten att genomföra ett projekt inom ramen för FFK internationell där tanken är att ta verksamheten vidare till nästa nivå och jobba internationellt.

 

Stefan känner flera MAF-piloter sedan tidigare och ser likheter där både MAF och FFK i organiserade former använder sig av mindre plan för att utföra uppdrag.

– Vi tog kontakt med MAF:s ansvarige David Nordlander. I de samtalen som följde upplevde jag ett stort engagemang hos MAF Sweden till ett fortsatt utökat engagemang på den internationella arenan.

 

Samtalen som började 2018 ledde till träffar och ett besökt under hösten på MAF:s kontor i Ashford. Där väntade John Woodberry ansvarig för MAF:s snabbinsatsstyrka.

– Vi hade ett mycket positivt samtal där vi tidigt insåg att vi inte behövde uppfinna hjulet två gånger. Vi delade med oss av kunskapsöverföring och från vår sida fick vi en bild över de lärdomar som MAF:s under sin mångåriga verksamhet samlat på sig. Frågan vi tog med oss hem var bland annat hur vi inom FFK skulle kunna organisara oss för att bistå på ett liknande sätt?

 

Väl framme i Kenya möttes Stefan och Fredric av en stor öppenhet.

– Vi ville se verksamheten på plats och när vi talar i termen om att erbjuda hjälp kan man knappast uppleva sig som konkurenter. Utmaningarna är ju enorma.

 

David Nordlander från MAF Sweden ordnade så besöket från Sverige fick ta del av pulsen på Wilson Airport i Nairobi och dessutom följa med på flygningar.

– Personligen såg vi direkt likheten med bushflyg från vår egen erfarenhet både privat och kommersiellt från norra Sverige där vi på vintern använder skidor. Det vi mötte var på riktigt och det var intressant och höra hur piloterna uppfattade situationen.

 

Det Stefan åsyftar är att man som pilot många gånger är helt utelämnad till sina egna iaktagelser.

– Du opererar utan det stöd man normalt har på stora flygplatser. Du landar på tillfälliga fält och som i vårt fall på något som mer liknade ett dåligt stampat jordgolv. Det handlar mycket om att läsa av ytor och göra snabba bedömningar. Det ställer lite andra krav än det vanliga välorganiserade. Lutande korta banor, ibland på hög höjd gör inte det hela lättare, understryker han.

 

Själva flygningen från A till B är enligt Stefan mer en rutinsak.

– Landning och start är det som sticker ut.

 

Fredric Wengelin är flygkapten i Viderö och jobbar med speciella operationer på kortbanor i nordnorge.

– Vi noterade hur piloterna förberedde sig mycket noggrant och seriöst inför uppdraget.

En sak som definitivt skiljer sig från våra sammanhang är överflygningen på låg höjd i syfte att skingra boskap som gillar den späda grönskan på eller alldels intill landningsbanan.

Rapporten från dem båda till FFK:s styrelse väntas bli klar under våren.

 

Till vardags är Stefan egenföretagare och driver ett eventbolag.

Någon hajar kanske till på hans namn. Stefan har en bakrund som resande korrespondent på TV4 i kris- och katastrofområden under 20 år.  Han lämnade det uppdraget för sju år sedan.

© 2019 MAF Sweden

 
 
G
M
T
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Talfunktionen är begränsad till 200 tecken
 
[removed]
 
Alternativ : Historia : Feedback : Donate Stänga