En "ferryflygning" till Kalimantan

Piloten Dylan och hans fru Valerie Val minuterna innan avfärd från, en av många stop,  Ängelholm den 8 april för vidare färd ner över Europa.

Följ deras blog här!

Vy över åkerfälten intill Ängelholms flygfält lördagen den 8 april kl 8.15. Notera den lilla backspegeln under vingens ytterkant.

Under april månad har det varit möjligt att via en GPS-tracker följa en ”ferryflygning”* av en Kodiak från Canada till Kalimantan (Borneo). Innan starten från Winnipeg utrustades planet för sin långa färd. Från Canada till Indonesien är avståndet 2 190 svenska mil. Om man tänker på att jordens omkrets är närmare 4000 mil så förstår man att de beräknade 80 flygtimmarna i luften har varit en utmaning för paret Dylan och Valerie Val.

 

Deras färdväg från Winnipeg har gått via Iqaluit, Nunavut, över Nordatlanten över Grönland, till Island och sedan vidare till Europa via Ängelholm i Sverige. Sedan vidare till Rumänien- Jordan - Oman - Indien - Myanmar - Vietnam - Filippinerna – för att sedan nå slutmålet Kalimantan (Borneo).

 

Rent avståndsmässigt är sträckningen över Ryssland och vidare till Japan 640 mil kortare. Men det var aldrig något alternativ då planet saknar funktion för avisning samt att tillståndet för att landa i Ryssland är lite komplicerat.

 

PK-MEE är MAF:s första KODIAK amfibieplan. PK-MEE kommer att ersätta den legendariska “Charlie Brown” en Cessna 185 amfibie som har varit verksam i Kalimantan i närmare 50 år!

 

Tankning och övernattning i Sverige var planerat till Landvetter, Göteborg men blev istället Ängelholm några ytterligare mil söderut. Vi bad om några bilder och Dylan kunde med hjälp av flygplatspersonalen dela med sig av dessa bilder.

 

*En sådan här flygning kallas ”ferryflygning”, på engelska ”Ferry Flight”. En ferryflygning är en flygning som inte ger inkomst från vare sig frakt eller passagerare utan bara kostar pengar för flygoperatören. Flygplanet kan också (om man får tillstånd för detta) förses med extratankar eller annan specialutrustning som inte skulle vara godkänd under normala operativa förhållanden.

   

Inför landning i Muscat i Oman

Oljefält i Persiskaviken

Tankning i Myanmar

© 2019 MAF Sweden

 
 
G
M
T
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Talfunktionen är begränsad till 200 tecken
 
[removed]
 
Alternativ : Historia : Feedback : Donate Stänga