Stuart King

MAF 70 år

 

Stuart King kan se tillbaka på en 70-årig flygutveckling inom MAF, den organisation han varit med om att starta.

 

Stuart King minns det som att det var igår. 

– Jag kommer alltid minnas vårt första kontor som hade golv av träplank och väggar tapetserade med flygkartor. 

70 år senare tar han emot på MAF Englands kontor på första våningen i ett modernt kontorskomplex i närheten av Folkestone.

 

Väggarna här är belamrade med affischer med de utmanande rubrikerna ”Vill du gå ut i tjänst?” ”Vill du räcka ut en livlina?” och ”Vill du förändra liv?”. Frågor som Stuart en gång i tiden svarade ett rungande ja på. Han börjar från början 1945.

– Även om jag och mina kollegor var professionella flygare var vi nybörjare på missionsflyg. Vi kände bara kallelsen att gå. Vi analyserade ingenting utan drog bara iväg på en nio månaders kartläggning 1948 genom Afrika med bara 250 pund i fickan och en kallelse från ovan.

 

Åsynen av Afrika var omvälvande och imponerande för dem. Öken och träskmarker, djungel och bergsmassiv avlöste varandra. Den första kartläggningen var mycket spännande, tuff och farlig – men Gud hjälpte dem att inte tappa modet även när de kraschade det första planet.

– När olyckan hände, tänkte jag för ett ögonbliock, att det kanske var slut nu och himlen som väntade. Men gruppen fortsatte, trots svåra omständigheter. Stuarts berättelser avslöjar det hjärta dessa pionjärer hade för sitt arbete redan från början, modiga och orädda men ändå ödmjuka och beroende. Det är från denna medkänsla som MAF:s puls kommer, att få se isolerade folk bli berörda av Guds kärlek.

– Jag minns en gång när vi vandrat i två dagar för att hitta en bra plats för ett flygfält. Vi mötte missionärer som inte sett människor utifrån på 6 månader. Det var den typen av isolering de kämpade med. Den skillnad som flyget gjorde var häpnadsväckande. Vi tjänade, bad och grät med dessa modiga människor. Det var en fantastisk glädje.

Stuart blir extra känslosam när han kommer in på betydelsen av själva åsynen och ljudet av våra flygplan.

– En söndag fick vi ett telegram: ”Dick Crossman är allvarligt skadad i Loelli, kan ni hjälpa oss?”

– Vi blev chockade när vi såg att telegrammet redan var tre dagar gammalt. Omedelbart hoppade vi in i vår Cessna 180 och satte kurs 400 nautiska mil söderut. På vägen plockade vi upp en doktor. När vi cirklade kring Loelli kunde vi se olycksplatsen. Han hade borrat en brunn när en stor järnstolpe föll ner och krossade hans ben.

Stuart blir fortfarande berörd när han minns samtalet i tältet där Dick vårdades. 

– Han såg upp på oss och sa: ”Jag har lyssnat efter er i tre dagar.”

Stuarts ögon fylls med tårar när han fortsätter. 

– Det finns hjälp, hopp, och helande. Dick hoppades, vi hjälpte och så småningom blev han helt återställd. Det är dessa tre  saker som är MAF:s grundvalar.

Det är enligt Stuart grunden som byggt MAF:s lojala familj av supporters. 

– En del har älskat MAF sedan de såg det första flygplanet, en Gemini för 70 år sedan. Vårt sätt att tänka har alltid varit det personliga, du måste älska Guds folk så som han älskar oss. 

– Jag hoppas att vi visar våra supporters att de betyder så mycket för oss. De är en stor del av oss. 

 

Stuart är en man med ett himmelskt perspektiv. Han känner evighetsperspektivet av MAF:s arbete men är ödmjuk nog att bara kalla det en liten, men viktig del. Han lutar sig tillbaka i soffan och konstaterar. 

–Jag värderar nu mer än någonsin Guds timing för vår kallelse och hur den formats genom åren. Mitt hopp är att MAF får fortsätta att nå ut till de isolerade och bortglömda samhällena till den dag vår Herre kommer åter.

Missionsflygets början med Geminiplanet som också gick under namnet the ”Mildmay Pathfinder.

Geminiplanet kraschade på ett berg i Burundi 1948.

 

Stuart står till höger tillsammans med en kollega i Sudan 1950.

 

© 2019 MAF Sweden

 
 
G
M
T
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Talfunktionen är begränsad till 200 tecken
 
[removed]
 
Alternativ : Historia : Feedback : Donate Stänga